Port Antwerpia-Brugia zaprezentował 14 maja holownik Methatug. Jednostka napędzana metanolem, jest częścią programu ekologizacji floty portowej i ważnym krokiem w kierunku przejścia na port neutralny dla klimatu do 2050 roku. Projekt jest finansowany przez europejski program badawczy Horyzont 2020 i jest częścią projektu FASTWATER, który ma na celu wykazanie możliwości wykorzystania metanolu jako zrównoważonego paliwa dla branży morskiej.
Kongsberg Maritime z powodzeniem zademonstrował szereg zdalnych i autonomicznych technologii na statku towarowym działającym u wybrzeży Norwegii. Rejs testowy został uznany za jedną z najbardziej złożonych autonomicznych podróży morskich. Eidsvaag Pioner jest jednym z dwóch statków, które są wyposażone do zdalnie sterowanych i autonomicznych demonstracji transportowych w ramach projektu "Autoship", który jest częścią unijnego programu badawczego "Horyzont 2020".
Dla branży portowej dbanie o rozwój infrastruktury przy jednoczesnej dbałości o środowisko naturalne to wyzwanie. Naprzeciw temu wychodzi polska firma SeaData Gdynia, oferująca system do interaktywnego zarządzania portem o nazwie CORAL.
Naukowcy z Politechniki Gdańskiej tworzą bezzałogową łódź nowej generacji. Ma służyć m.in. do patrolowania farm wiatrowych na morzu, inspekcji kanałów żeglugowych i wykrywania obiektów. Będzie to pierwsza tego typu jednostka w Polsce - zapowiada uczelnia.
Eco-On to program akceleracyjny wspierający startupy działające głównie w obszarze magazynowania energii, automatyzacji i robotyzacji. Organizatorem programu jest Gdański Park Naukowo-Technologiczny, należący do Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a rolę wiodącego partnera objął Northvolt. Do projektu można zgłosić się za pośrednictwem strony internetowej gpnt.pl.
Badanie przeprowadzone wśród ponad 500 decydentów pokazuje, że szwajcarskie i brytyjskie banki nie mają możliwości monitorowania sankcji nałożonych na banki i firmy rosyjskie i prowadzące biznes z partnerami z Rosji – wynika z badania Pole Star.
Niedawno oficjalnie zakończył się projekt CORAL, wspominany już przez nas w kilku newsach. W projekcie tym firmy SeaData z Gdyni, BGEO z Barcelony oraz Water Robotics z Montpellier tworzyły kompleksową platformę analityczną dla małych średnich portów.
Fińscy naukowcy pracują nad elastycznym systemem paliwowym dla statków, w szczególności napędzanych wodorem.
Wiele miast boryka się z korkami na drogach i dużym zanieczyszczeniem powietrza. Tymczasem całkiem spora część europejskich konurbacji powstała na terenach położonych w pobliżu rzek lub zbiorników wodnych. Niemal jedną trzecią terenów leżących na obszarach miejskich od rzeki czy kanału dzieli odległość kilkuminutowego spaceru.
Kanał żeglugowy między Zatoką Gdańską a Mierzeją Wiślaną wchodzi w ostatnią fazę realizacji. Port w Elblągu uniezależnia się od przejścia przez Cieśninę Pilawską, planuje rozwój i wdraża innowacyjne rozwiązania przyjazne środowisku. Elbląg i okolice zyskają szansę na rozwój usług i przemysłu.
Ukraińcy informują o zatopieniu rosyjskiego trałowca
Prezydent Chile: sprzeciwimy się wszelkim próbom wydobycia surowców na Antarktydzie
Puchar PZŻ w Krynicy Morskiej otwiera sezon regatowy
Pożar na tankowcu trafionym rakietą wystrzeloną przez Huti
Niespokojnie na wyspach Nowej Kaledonii. To ważny obszar Francji na Pacyfiku
Chińscy hakerzy inlitrują europejską żeglugę. Wykryto szpiegowskie oprogramowanie